Pojkar bär inte klänning

4kommentarer

Häromdagen fyllde mamma år.
Vi skulle fira det genom att gå på restaurang.
Emelie ville ha på sig sin nya klänning och blev superglad.
Elliot ville också bära klänning.
Döm av min förvåning, då det slank ur mig- Elliot, pojkar bär inte klänning på restaurang
Han blev så arg, ledsen och sårad.
Slängde sig på golvet och grät och skrek.
Jag tittade på maken min och skämdes.
Vad var det jag hade sagt?
Vilka är vi, två pappor, att normalisera vår familj och försöka passa i "normala" heterotermer.
Jag skämdes för vad jag hade sagt.
Varför sade jag så?
För att jag var rädd för vad alla andra skulle tycka eller tänka på resturangen?
Klart att Elliot ska ha känning på sig, om han vill.
Han har ju det ibland på förskolan och även ibland när vi gör andra saker.
Så, han fick låna en av Emlies klänningar och var så glad.
Och så fin.

4 kommentarer

Tudorienne

24 Jul 2012 14:46

Tur han visade dig vart skåpet ska stå!

Malin

25 Jul 2012 00:06

Vad härligt att du kom på dig själv med vad du sagt. Och ännu härligare att du hade så stort mod att du kunde ångra dig inför barnen och låta Elliot ha klänningen på sig på middagen!

Hoppas ni hade en alldeles underbar middag med hela familjen!

Kram från en trogen läsare :)

Carola

28 Jul 2012 21:19

Klart Elliot ska ha klänning : )

De är ju jättefina båda två. De är så härliga på bilderna ni tar och lägger ut. Tycker ni gör ett fantastiskt jobb som föräldrar : )

/Carola

Linda

01 Aug 2012 00:34

Såna kommentarer kommer här åxå. Utan att man är förberedd. Förmodligen är man själv så inkörd på heteronormen att det i stundens hetta bara kommer av sig självt, fast man egentligen vet bättre och vill förmedla något annat till sina barn. Men sedan vill jag heller inte att Gustav tex ska ha kjol eller klänning på dagis då jag själv inte vill bil klassad som någon sorts militant flata som minsann tycker att pojkar visst ska ha klänning. Men det är mer för att jag vill att dagis ska uppfatta oss som vilken familj som helst än att jag inte unnar Gustav en klänning. Nu vill han iof inte ha klänning men jag tänker om situationen skulle uppstå och hur jag skulle reagera då.



Föresten har jag skrivit en barnbok om olika famijekonstellationer som inget förlag vill ge ut. Så nu ska jag trycka upp några enstaka exemplar själv till hösten. Hör av er om ni vill ha ett ex.



/Linda

Kommentera

Publiceras ej