Skatteverket och Stadsdelsnämnden.....

5kommentarer

Inför mitt besök på skatteverket, kontaktade jag en personlig kontakt som jag haft sedan tidigare, som hjälpte oss med Emelie. Sade att jag skulel göra samma process, som förut. Inga problem, sade han, men om det skulel bli det, så kan du be dem kontakta mig. Skönt tänkte jag, alltid bra med en backup plan... 


Efter 1 1/2 timmes kl, var det min tur att få träffa en handläggare på Skatteverket. Som tur var sov Elliot hela tiden. Jag legitimerade mig och förklarade att jag är svensk medborgare och biologisk far av detta barn och att jag ville göra ett svenskt personummer. 

Inga problem sade hon. Vi började fylla i en massa papper, och jag tänkte, vad enkelt det här är..... 

Javisst, eller hur. - Har du egen vårdnard om barnet?
 - Nej, det har jag inte ännu, men det är på gång, sa jag.
- Jo, det behöver du visst.
 - Nej, det behöver jag inte. Det står ingenstans om det, någonstans.

 Och så förklarade jag om hur vi gjorde förra gången. jag visade ett intyg där surrogatmamman skrivit och godkänt att göra ett svenskt personnummer, samt att hon godkänner att han får ett svenskt medborgarskap. Samt födelsebevis och en andra massa papper, för att styrka att jag är fader och att barnet existerar.... 

- Men, hennes underskrift ska stå på din anmälan. Bägges signaturer, måste stå på med. 
- Ja, men du har ju hennes signatur på det här papperet, sade jag och visade hennes intyget från henne.
 - Det spelar ingen roll, det måste vara på samma papper. 


Ok, tänkte jag, andas, ta det lugnt och var ännu mer charmig:) Så, jag lade in växel 5 på charm och fortsatte;

 - Tror du att jag kan få ett personnummer under dagen? 
- Nej, det tar flera veckor, vi har lång handläggningstid.
 - Jag förstår det, men detta är bara början av en lång process, så jag skulle verkligen uppskatta om du kanske kunde skriva prioritet.
 - Jag ska se vad jag kan göra.

 - Dessutom undrar jag, om jag skulle kunna få ett kvitto på att jag lämnat in denna ansökan? (ja, ni hör, jag är projektledare ut i fingerspetsarna) 

- Det brukar vi inte göra. 

ANDAS!!!!!!!! Andas in och ut... På med leendet igen... 

- Det kanske ni inte brukar göra, men jag skulle gärna i sådana fall ha en kopia på anmälan, med din signatur, som ett bevis på att jag gjort denna anmälan. Så jag har något bevis, ifall den skulle komma bort eller så. 
- Saker och ting kommer inte bort här på Skatteverket. 

AAAANNNNDDDAAAASSS!!!!!

 - Som sagt, en kopia tack, sa jag och tittade henne djupt i ögonen. 
- Ett ögonblick, så ska du få det. 

För övrigt lade till min  personliga kontakt på skatteverket, som de även kunde kontakta, för övriga frågor...

Seger till mig... Så, nu är anmälan inne, jag ska själv ringa om en vecka för att göra en uppföljning.... I




Innan vi åkte utomlands, inför förlossningen, fick jag reda på att Emelie skulle få börja gå deltid på dagid 1 juni. I Stockholm får man ha sitt första barn på dagis 30 timmar per dag, medan man är hemma med barn två under tiden. D.v.s 9-15, måndag till fredag. Det är sådan lyx och min kommun har bäst i hela sverige. I vissa kommuner och städer finns det dem som har typ 3 timmar per dag... 

Nåja, när vi kom hem, visade det sig att det var nya regler och att Emelie skulle få börja deltid dirket, d.v.s den 1 maj Ok, inga problem tänkte jag. Men när jag gick igenom mitt konto häromdagen, upptäckte jag att de dragit fullt för maj. 

Så, jag kontaktade Stadsdelsnämnden och frågade om de hade glömt att justera mitt autogiro. 

- Nej, det nya och lägre beloppet ligger inlagt från 1 juni, d.v.s deltidsavgift. -
 Jaha, så bra, men hon har ju redan gått deltid från den 1 maj...
 - Nej, enligt våra papper, så är det först från den 1 juni. 
- ja, det kanske står så i era papper, men i min anmälan som jag gjort, så står det att det är från den 1 maj. 
- Ett ögonblick..... 

Och sedan blev det tyst...... Länge i telefon.....Sedan kom hon tillbaka. 

- Alltså, det är nya direktiv, och det gäller från den 1 juni. Du får prata med din förskola om det, för det är dem som har gjort fel. 
- Ok, bara ni drar av 420 kronor till nästa räkning, i och med att jag har betalat för mycket för maj, för min dotter har ju redan gått deltid... 

Sedan började en absurd diskussion med henne, om det verkligen var värt att tjafsa om 420 kronor. 

WHAT!!!! Vem är hon, en handläggare på stadsdelsnämnden att döma. - Du, 420 kronor är för mig en hel del. Framförallt att jag missar 12 000 kronor i månaden på att vara pappaledig, istället för att arbeta.... Och ditt jobb är inte att sitta och tala om för folk om hur lite pengar det rör sig om.... Jag slutas aldrig förvånas över svenska myndigheter


5 kommentarer

marianne

04 Jun 2009 20:37

jaaa du, att ha med Myndigheterna att göra är inte lätt!

Varför ska man behöva tjata eller charma för att de ska förstå? Varför vill de försvåra saker och ting?

Anna

04 Jun 2009 21:21

Man blir trött på dom ibland. Har varit med om en liknande sak. När man får trillingar så har man rätt till hjälp av kommunen, iallafall där vi bor. Det kostar 6,8% av ens gemensamma arbetsinkomst, man får hjälp i ett år till att börja med, på heltid. Sen är det efter behov. Jag behövde hjälp även efter ett år då mina pojkar var väldans aktiva och dom sov aldrig, dottern däremot var en riktig ängel men vad hjälpte det mig ,jag var dödstrött. Då får vi beviljat hjälp 4 timmar om dagen,MEN, dom tar betalt för 8!!!! Tänk dig då så mycket dom kammar in, när hon varit hos oss i 4 timmar så gick hon till nästa familj i 4 timmar som också fick betala för 8!!! Jag tjafsade och försökte förklara att vår ekonomi inte var den bästa, jag hade varit sjukskriven sen dag 1 av graviditeten, sen föräldrapenning och avgiften räknades som sagt på arbetsinkomsten, inte föräldrapenningen, sjukt. Dom förstod inte heller att vi behövde varenda krona, tänk bara på alla blöjor som gick, tur att man har snälla föräldrar som hjälpte oss med blöjor och annat. Svenska staten ska ha sitt sen skiter dom i oss som betalar skatt för vårt välfärdsverige...man blir både arg och trött. Hon som du pratade med sitter väl inne med en fet lön så för henne är vl dom pengarna ingenting..då kunde ju hon ge er dom!!! Hoppas allt löser sig för er snart..kram från Malmö.

Fru S

04 Jun 2009 23:31

Suck. Ibland funderar man på om statliga myndigheter bara finns för att göra livet så svårt och odrägligt som möjligt för människor (självklart finns det även statliga myndigheter som gör ett utmärkt jobb, men tragiskt nog har i alla fall jag inte stött på dom så där jätte ofta)

Anonym

05 Jun 2009 09:49



Ja vad kan man säga ? ... SUCK .. ( med både svensk och engelsk innebörd ;-)



Bra att du håller god min :-) men helt otroligt sorgligt att man ska behöva tjata om saker som är helt uppenbara .

Emme

09 Jun 2009 10:10

Vilket spån rent ut sagt! Det är väl inte upp till henne och avgöra vad 420kr betyder för din ekonomi! Herregud säger jag bara vilka människor det finns. Jag hade nog inte kunnat hålla mig som du gjorde.

Kommentera

Publiceras ej