Emelies tankar

3kommentarer

Som många av er läsare vet, har jag varit svårt sjuk en längre tid.
Då jag låg på sjukhuset, alla dessa månader, var det oftast kvällarna som var svåraste.
Att inte närvara och kunna natta mina älskade barn.
Så, ofta tog jag mina insomnings/sömntabletter, tidigare, bara för att somna tidigare, för att slippa kvällarna.
Ikväll nattade både jag och min man våra barn.
Vi sjöng våra sånger och sade god natt och pussade dem.
Dessförinnan hade vi lekt och busat och tittat på Pippi på dvd.
Då satte sig vår dotter, Emelie 3 år, upp i sängen och sade,
med gråten i halsen och tårarna som rann nedför hennes kinder;
- När Papsen(jag) va sjukhus, Pappa (min man) var ledsen o arg.
Han ledsen. Emelie ledsen.
Pappa kasta papper golvet. Pappa ledsen.
Jag ledsen, papsen på sjukhus.
Emelie grät.
Jag grät.
Min man grät.
Tänk, vår 3åriga dotter, tog tillfället i akt för att uttrycka sina känslor.
Vi var så berörda och pratade länge om situationen och förklarade hela historien och att jag nu är bättre o.s.v.
Hon lyssnade och ville bara bli kramad och omhändertagen.
Stackarn, vad har inte hon gått igenom och känt?
Jag som åkt in och ut, fram och tillbaka till sjukhuset.
Ena dagen hemma, sedan borta flera dagar och sen återigen hemma, för att kanske återigen åka in några dagar och nätter.
Jisses, vår älskade prinsessa.
3 år.
Stora tjejen

3 kommentarer

Anna

05 Jan 2011 13:20

Usch, lilla hjärtat... Barn förstår mycket mer än vad vi tror..Nu får ni ta igen den tiden som ni förlorade, var tillsammans så mycket som ni bara kan. En sagostund är mer värd än ett dyrt restaurangbesök :-))) kramar till er alla.

Nina

05 Jan 2011 20:36

Vilken klok tjej och vad duktig hon är som kan sätta ord på sina känslor. Ett litet tips:du som har talets och skrivandets gåva Daniel, gör en liten bok om vad som hänt (gärna med bilder), som en saga, så blir det ofta mer lättbegripligt för yngre barn.

Anna

06 Jan 2011 20:02

Låter som en superbra ide Nina. När min platsmamma dog fick mina barn en bok av begravningsbyrån, skriven just för att barn ska förstå, på barns sätt att tänka. Borde ju finnas böcker för barn i den situationen oxå... Daniel, fatta pennan :-))) Kram

Kommentera

Publiceras ej