Att äta....

2kommentarer

Att äta eller att inte äta, det är den dagliga fighten hemma hos oss.
Emelie har egentligen inga problem med maten, hon äter nästan allting.
Hon har även börjat med att fråga, varenda gång, inför varje tugga, vilken bit hon ska äta.
- Vilken ska jag ta nu, frågar hon.
Vi pekar på en bit och så antingen tar hon den eller så säger hon;
- Nej, jag tar den.
Ibland gör vi 1-2-3 leken.
Vi tar mat på gaffeln, räknar 1,2,3 och så äter vi alla samtidigt.
Avslutar varje tugga med hurrarop och applåder.
Däremot vägrar Elliot lite mer med maten.
Nästan varje middag, är det samma visa.
Han vägrar smaka på maten och bara sitter och har bestämt sig för att inte äta.
Så vi lockar honom med hurrarop, belöningar med efterätt om han äter några bitar.
Flyttar hans stol från bordet ca 1 meter, då gråter han floder och nickar att han ska äta.
Till slut, äter han.
Vi ger dem efterrätt som belöning, allt från frukt, till kanske choklad (om det är helg) eller annat.
Inte för att dem svälter ihjäl, men ibland undrar jag verkligen vad de lever på?
De gör ju sig av med så mycket energi då de leker och lär sig om dagarna.
Elliot har värsta söttanden och skulle mycket väl kunna leva på glass, bullar och kakor.
Medan Emelie inte har samma sötsug som bror sin.
Nåja, de äter då de är hungriga och det verkar inte gå någon nöd på dem.

2 kommentarer

Anonym

07 Apr 2011 19:12

Det är det som är det knepiga med barn att de ofta får i sig emellan målen som man inte tänker på..barnen kanske får nyponsoppa eller saft att dricka emellan målen och då blir de mätta på det, man ska bara servera vatten tex. Barn ska mellan målen inte äta någonting utom att dricka vatten, då får de bäst aptit när lunch eller middag väl kommer.

Sedan, efter att jobbat 22 år inom barnomsorgen så vet jag av erfarenhet att de barn som dricker välling innan de går till sängs och /eller på nattetid har mycket sämre aptit på dagtid och det blir inte mycket bättre förrän man tar bort vällingen. Dagens barn i sverige behöver inte ha välling på natten om man är över året och får de det så äter de sämre på dagen.

Anna

12 Apr 2011 10:11

Känner igen den där matsituationen. Jag var nog den enda mamman som satt ute i trädgården i dec/jan och åt med mina barn!! Jag hade picnick i vardagsrummet ,allt för att dem skulle äta något. Tänkte likadant som du, vad lever dem på?Jag har trillingar och det var fullt ös när dom var små, fulla med energi men inte av mat. Men, man ska inte oroa sig, det finns inget barn som svälter frivilligt, det är vi föräldrar som oroar oss i onödan. Dom äter när dom är hungriga, var så säker..

Kommentera

Publiceras ej