Ännu ett recept

5kommentarer

Hahaha, känns som denna barnblogg blivit mer och mer en matblogg. Ni får säga till om det blir för mycket mat. Men som försvar, att laga mat, hjälper mig att ta mig igenom min fasta, hur märkligt det än låter....
Efter att ha varit inne större delen av dagen igår, fick jag för mig att gå ut och handla råvaror för att laga mat, mitt i ösregnet.
Så jag tog farmors gamla dra-maten och gick upp och handlade i två olika matbutiker.
När jag kom hem, 500 kronor mindre på kontot, med typ fyra fulla matkassar, hade jag fortfarande ingen aning om vad jag skulle laga.
Vad jag dock visste var, att jag ville ville laga mycket mat, för våra grannar har fått bebis och jag ville laga en liten festmåltid åt dem. Och även spara lite åt oss. Samt en matlåda till kokerskan Pia på förskolan (som jag berättat om tidigare:)
Så, jag började och här kommer receptet;
Färska kycklinglårben, jag hade gjort 15 st.
Där gjorde jag ett hål, mellan köttet och skinnet.
Pressade in chevreost.
Kryddade med kycklingkrydda, olika salter med smak av citron, rosmarin och chili och färsk persilja över kycklingen.
In i ugnen, 170 grader ca 60 minuter.
När det gått ca 35 minuter (man får gå på känsla), hällde jag över denna sås över kycklingen, samt att det täckte hela plåten;
Passerade tomater på burk
5 dl vispgrädde.
Krydda med MYCKET timjan (något Anders lärt mig)
Vitlökspulver, svartpeppar och ca 6 stora teskedar socker.
Koka upp försiktigt och smaka av.
Låt såsen få vila lite innan du häller den över kycklingen.
Vad som sedan viktigt är, de resterande 25 minuterna av kycklingen i ugnen, är att ösa såsen över kycklingen, ca vart 5:e minut.
Annars kan den bli för torr och bränd, och det vill ju inte...
Kolla noga att kycklingen är genombakad.
Till detta gjorde jag potatisklyftor, rödlök i ringar och hackade morötter i ugnen, med olika oljor, rosmarin, timjan, återigen, salter i olika smaker, in i ugnen, 170 grader, ca 1 1/2 timme. Även här är det bra om man rör då och då.
Till detta serveras vitlöksbröd.
Jag köpte ett grövre tunnbröd, delade dem i trekanter.
Olijolja, solrosolja, färsk persilja, vitlök och lite salt. Samt blanda i flytande smör.
Pensla över bröden och in i ugnen ca 10 minuter på 200 grader.
Mmmmmmmm, anders, emelie och mamma ska få denna måltid till middag ikväll, och grannarna får den till lunch.
Hoppas du tycker om det, för det doftade och smakade underbart.....

5 kommentarer

marianne

26 May 2010 09:46

Å, vilken god mat du lagar..

det kommer en dag när du får äta den!

Pia

26 May 2010 12:53

Så super god kyckling jag fick tack snälla brödet var ju inte dumt det heller! (hade citron kyckling )idag ris med grönsaker citronsås).

Lotta

26 May 2010 15:27

Hej! Fann er blogg idag. Trevlig. Ni tycks ha en fantastisk familj. Har ni möjlighet att ge tips och råd ang surrogat? Det vore mycket viktigt för mig och min sambo. Är icke bevandrad i bloggvärlden och har ingen aning om ni ser min mail. Gör ni det, maila gärna tips. Har ni fullt upp, ge er åtminstone gärna till känna så att jag vet. Tusen tack på förhand.

grannen med bebisen

26 May 2010 20:50

Jag kan intyga att det var underbart gott! Tusen, tusen tack, vi avnjöt det hela till middag nu på kvällen:-)

anna

27 May 2010 10:07

Låter jättegott. Bra att du håller dig sysselsatt...Tänker på er, kram.

Kommentera

Publiceras ej