F-ucking j-vla Försäkringskassan...

5kommentarer

Det är inte lätt att vara frilansande kulturarbetare.

Innan jag avslutade min förra anställning, på en av Sverigs största teatrar, som producent, kontaktade jag Försäkringskassan, för att fastställa min årsinkomst, så att jag skulle kunna budgetera mitt liv på min föräldrapenning.

Vi höll på att dividera fram och tillbaka i flera veckor, jag och den där handläggaren på Föräskringskassan. Det verkade som om det var första gången, han hade en person som frilansande, och han kliade sig i huvudet och sade att det var ju så besvärligt med "såna som ni" som inte har fasta anställningar, och att vi försvårade hans arbete.

jag skämtar inte.

Man tittade tillbaka 240 dagar vad jag hade för inkomst och till slut, efter att ha kunnat skrapat ihop varenda jävla lönespecifikation, fick jag ett godkännande på en årsinkomst som jag var nöjd med. Mycket nöjd med.

Detta skulle leda till att jag skulle få ut ca 10 000 kronor på min föräldrapeng.

Hör och häpna hur jag baxnade när jag fick första utbetalningen på 2700 kronro. Jag slängde mig på telefonen till Försäkringskassan och krävde att få prata med en utredare. Det får man inte, utan man blir uppringd inom 5 dagar. 5 DAGAR!!! Och de får inte koppla en vidare.
Jag kan inte leva på 2000 kronor i månaden. Tusen tankar flög genom huvudet, Vi måste sälja bostaden. Sälja bilen. Dra ner på vår ledvnadsstandard..... Etc, etc, etc...

Ringde upp dem idag igen, utan att ha blivit kontaktad än. Fick prata med en urgullig tjej som var handläggare (som dem alla är när man ringder dit, handläggare alltså, inte gulliga) och jag förklarade åter igen att något misstag hade skett och att jag minsann inte skulle sitta vid telefonen och vänta på att bli uppringd.

Hon läste igenom mina filer och ärenden och konstanterade, lugnt och sansat, att dem hade räknat fel och att ett misstag hade begåtts av dem, och att hon skulle lägga in en extra utbetalning, som kommer inom några dagar.

JAG TJÖT AV GLÄDJE......." jag älskar dig" skrek jag till henne i telefon.

Så, nu kommer jag få ut mina ca 10 000 i månaden, pust. Annars hade jag fått gått till soc eller anmält mig som arbetslös och börjat stämpla.

Och så tänker jag, thank god att jag är noga och tar för mig. Tänker på alla de tusentals svenssons som inte gör det, utan som enbart nöjer sig och inte kräver svar eller ringer tillbaka.....

Så, nu ska vi fira med lite bullar och glass, det känns gött det...

HURRA!!!!

5 kommentarer

marianne

28 May 2009 21:52

har man med myndigheterna att göra måste man alltid kämpa för sina rättigheter. VARFÖR ska det vara så? Tur du fick rätt så snabbt . . .

Jennie

29 May 2009 00:29

Bra att du stod på dig!!!

Hade liknande dilemma vilket hade inneburit 700 kr mindre i veckan. Men när dom läst igenom papprerna efter mitt samtal fick jag rätt.. härligt!

Z

29 May 2009 21:39

Ja, inte många vill ge försäkringskassan en ros direkt :P Men du hade inte kunnat få bara 2700 i månaden, för jag som hade lägsta SGI eftersom ajg inte jobbat eller pluggat i Sverige året innan jag blev gravid, hade hela 4000kr i månaden! :) Jag var otroligt rik! Man måste verkligen ha stenkoll på allt när man ahr med dem att göra!!

Natasja

30 May 2009 20:51

Ja Fk ger jag inte mycket för..

De kan inte ens ta reda på om jag ska räknas som anställd eller arbetslös nu vid min sjukskrivning.. så det fick bli arbetslös och vi hamnar på soc.. :(

så jävla trist!!

Fru S

04 Jun 2009 23:43

Fk är ett bra exempel på statliga myndigheter som enbart finns till för att göra livet till ett helvete för de människor som är beroende av dom! Om jag undrar över någon regel som dom har ringer jag alltid deras kundtjänst 5 gånger och sedan tar jag svaret jag får flest gånger för dom är helt sämst på att veta rätt svar. (i alla fall på mina frågor)

Kommentera

Publiceras ej