Hurra.....

6kommentarer

Idag kom Elliots utländksa födelsebevis och personnummer på posten:)

Det var sådan glädje när vi läste dem...

I morgon ska vi gå till skatteverket och påbörja processen att göra honom svensk, dvs, ordna honom ett  svenskt personnummer. Först då hamnar han i de svenska rullarna och kommer existera. Eller så som min man säger, han är en illegal båtflyktning, haha....

Hoppas vi kan få utländksa skatteverket och göra en överflyttning av honom.

När allt det är klart, kan jag påbörja processen att göra till svensk medborgare. För det är han inte automatiskt.
Spelar ingen roll att jag är svensk, för allt går på modern, vilket jag aldrig förstått....

Och när han väl blivit svensk, gör vi sista delen, vilket är att min man ska göra en närstående adoption, en process som kan ta flera månader.
Min närstående adoption tog 6 månader....
Men vilka goda nyheter det var när de kom.
Dagen före min examen från Dramatiska Institutets, förra året.
Jag hade verkligen all anledning till att fira,dagarna i två....

Men, i morgon börjar vi med att ansöka om det svenska personnumret, så vi kan göra pass och åka på ev. semester....

Hurra.......

6 kommentarer

Margherita

03 Jun 2009 22:23

Varför ska han bli norsk först? byråkratikrumelur?

Anna

03 Jun 2009 23:23

Hur funkar det med vårdnaden? Har mamman skrivit över hela vårdnaden på dig? Trodde att det isåfall gick rent automatiskt med medborgarskapet, men byråkratin är väl inte så enkel kanske. Vad skulle kunna hända om mamman plötsligt ångrar sig och vill ha Elliot? Emely är ju adopterad så där kan hon väl inte göra något..bara nyfiken, du behöver inte svara...fast gör det gärna ;-) Sånt har säkert hänt i andra fall, där surrogatmamman plötsligt ångrat sig öch det blivit en process...Låter väldigt långdraget hela processen, förstår att ni känner en lättnad när allt är över och Elliot är "eran"...kramar från Malmö..

Anna

04 Jun 2009 09:30

Läste en artikel på aftonbladet idag, gaypingviner adopterade övergiven unge. Ett heterosexuellt pingvinpar övergav sitt ägg, nu fostras ungen av ett gaypar, två killar.. En härlig historia. Ha en underbar dag, kram från Malmö.

Jennie

04 Jun 2009 12:48

Först och främst grattis!!!!



Sen kan man ju inte annat än säga att det är tragiskt att mannens rättigheter till sitt barn är så mycket mindre än moderns (rättsligt).

Hoppas jämställdheten vänder även där snart.

Likaväl som kvinnors rätt måste fram inom visa områden måste även männen bli tagna med samma alvar inom andra.



Tycker mer jämställdhet till folket!



Fick mig något att tänka på och måste nog göra ett blogg inlägg om just jämställdhet senare..



Kram och grattis än en gång!

Helena

04 Jun 2009 13:13

Hur lång tid tar en närstående adoption egentligen? Antar att det innefattar hembesök och en massa annat krångel..



Fru S

04 Jun 2009 23:36

Kommer Elliot att behålla det medborgarskap han redan har + bli svensk eller kommer han bara vara svensk?

Kommentera

Publiceras ej