Pass och närstående adoption.....

2kommentarer

Igår var vi inne på passexpedetition för att göra pass till Elliot.
Jag hade tagit med mig ett personbevis på Elliot, som visade att jag är egen vårnadshavare.
När vi kom fram, var det typ 37 nummer före oss, så en låååång väntan började.

Mannen min, sade att jag skulle gå fram till informationen för att fråga om det var rätt personbevis vi hade.

Vilket jag gjorde. 
Och då visar det sig att man inte länge behöver ha personbevis för att göra pass.
Men så slår hon på datorn, och då visar det sig att hans svenska medborgarskap inte är registrerat på datorn och hans utländska medborgarskap står kvar. 
WHAT?????
Utan svenskt medborgarskap, inget pass. Tydligen kan det ta flera veckor innan det hamnar i systemet från migrationsverket.

Så, mannen tog barnen, jag kastade mig hem kommunalt, sprang upp i lägenheten och tog beviset på det svenska medborgarskaper, och kastade mig in i bilen. När jag väl kom fram, hade vi missat vårt nummer med några nummer och mannen hade tagit ett nytt nummer. I helvete att jag tänker vänta 50 nummer, tänkte jag, så jag gick fram till en kassa och sade att vi missat vårt nummer, för att vi var på promenad. Hon var super gullig och hon expiderade oss...

Hurra.

Under tiden då jag åkte hem, tog mannen med sig barnen till sthlms tingsrätt för att lämna in ansökan om närstående adoptionen. Bara för att det sedan visade sig att den skulle till Södertörns Tingsrätt. Nåja, nu är den inlämnad i alla fall, och processen kan påbörjas. Undrar hur lång tid det kan ta tills allt blir klart. Förra gången med Emelie tog det 6 månader från inlämnande, utredning till beslut.... Ska faktiskt kontakta vår stadsdelsnämnd sedan när det väl landat hos dem och be dem kontakta vår förra stadsdelsnämnd. I och med att vi reda gjort detta en gång förut, så kanske det kan påskynda processen.

Det är viktigt att det går igenom, för pånera om jag skulle gå bort, så har inte mannen automatisk rätt till Elliot, även fast vi är registrerade partners....

Nåja, nu är det bara att vänta och se

Och regnet, det bara öser ner.

Vi är i stan några dagar.Skönt det med...


2 kommentarer

marianne

07 Jul 2009 10:00

det är alltid krångel med myndigheter och det tar tid

:o(

Lina

09 Jul 2009 19:51

Hej på er, såhär är det iaf här hos oss och borde vara så hos er oxå att om man får barn med minre än 2års mellanrum så behöver man inte gå igenom hela processen igen med utredning hos familjerätten utan att det endast är tingsrätten som gör ett beslut, alltså ingen utredning kolla upp det för det är jag supersäker på att det är såhär iaf:)

Kommentera

Publiceras ej