Genusperspektiv

1kommentarer

I morse vaknade vi upp av, återigen, en hostig Emelie.
Anders skulle ha möte på sin praktik sam föreläsning på Universitet och jag skulle med morgonflyget till Helsingfors för jobbet skull, samt vara borta 2 dagar.
Vi samtalde fram och tillbaka hur vi skulle göra denna morgon.
Vi kom fram till att Anders skulle ställa in allt och bli hemma och jag flyga iväg.
Det smärtade mig, då jag var på väg till Arlanda, att lämna familjen med en sjuk dotter.
Och ändock, så klassiskt, sterotypt och jag blev så arg.
Jag, som arbetar och för tillfället drar in större delen av ekonomi till familjen, åker och jobbar, känner mig som normen "pappan", medan Anders, som pluggar, får stanna hemma med sjukt barn, som kände sig som normen "mamma".
Jag var väldigt nära att ställa in utlandsresan med jobbet, men han tillät mig inte.
Så klassiskt, så typiskt, så normmässigt och aj, vad det gjorde ont.
Tja, nåja, det är som det är.

1 kommentarer

Arga Anna

19 Apr 2012 13:14

Egentligen är det inte en genusfråga utan mer en praktiskt fråga, jobb går före studier. Sedan har det i Sverige blivit som så att män oftare utbildar sig innan familjebildningen och många kvinnor väljer att gå tillbaka till skolan och studera efter att de fått barn.

Kommentera

Publiceras ej