Att gå vidare....

4kommentarer

Tvprogrammet som vi var med och gjorde, där vi berättade vår historia där jag var svårt sjuk, har verkligen satt sina spår.
Folk, främmande människor, kommer fram och berättar att de sett programmet, stannar gärna till och berättar själva att de varit sjuka, eller sperarerat o.s.v. Att vi var modiga som ställde upp. Givmilda. generösa.
Jag förstår att vi på något vis, berört folk.
Det värmer oss verkligen.
Barnen och jag såg delar av programmet återigen idag.
Här följer konversationen, nästintill ordagrant;
- Men Emelie, varför får inte jag en puss, frågar jag.
- Papsen, jag älskar andra pappa mera.
- Gör du? Varför då?
- För han....för han...han.....finns där.
- Du menar när jag låg på sjukhus?
- Ja, när du inte var hemma. Då pussades vi jätte mycket. Dig pussade jag inte lika mycket.
- Så därför älskar du mig mindre? frågar jag.
- Ja, säger Emelie och skruvar på sig. Men, vi kan ju pussas mera nu pappa, nu när du är hemma.
- Älskade prinsessan, du vet ju att bland det bästa jag vet, är att pussas och kramas och Emeliepussar, det är bland det godaste jag vet.
- Pappa, vet du vad? Om vi pussas mer, då kommer jag älska dig mer. Lika mycket som andra pappa.
(Då lägger sig Elliot i konversationen)
- Pappa, när du inte hemma, då pussades vi andra.
- Jag vet Elliot, vi pussades ju alla på sjukhuset, där jag låg.
- Jag var ledsen då, då du låg på sjukhuset, säger Elliot och börjar darra på underläppen.
- Jag med, säger Emelie och tittar ner i golvet.
- Vet ni vad barn, jag var också jätte ledsen. Men vet ni vad bland det bästa var, när jag låg där själv? Det var när ni kom och hälsade på mig, och vi pratade och pussades. Då blev jag så glad, och det gav mig kraft att bli frisk, så jag kunde komma hem.
- Nu är du hemma, säger Elliot och ler glatt.
- Pappa, jag är glad att du är hemma, säger Emelie. Vi måste pussas mera.
- Jag är också jätte glad, säger jag, och inleder ett långt pusskalas med barnen.
Efteråt, byter jag och Anders av varandra och jag går ut med hunden.
Måste få egen tid.
Reflektion.
Jag sätter mig på en parkbänk och gråter. Tårarna bara rinner ner för kinden, i den bitande kylan och jag kan inte sluta. Vet inte var jag ska ta vägen. Hur mycket har inte dessa barn lidit, för att jag varit svårt sjuk i 2 år. Hur hade de klarat sig, och mannen min, om jag hade passerat till andra sidan? Vad för minnen och hur har allting präglat dem för framtiden?
Jag är så stolt över dem och förundras över varje gång vi åter kommer in på samtalet sjukdomstiden. Tydligen bearbetar barnen det fortfarande. Och det är ju bra.
Måste vara stark, måste vara ärlig, måste vara pappa.
Jag kommer hem igen, stärkt.
Slänger mig kring halsen på barnen och fortsätter pusskalaset.
Ser Anders djupt i ögonen och viskar;jag älskar Dig. Tack för att Du finns.
Skriver dessa rader.
Varit inne och pussat barnen i sömnen.
Står och tittar på våra små mirakel (Satans Ranelid som förstört detta ord:)
Jag lovar mig själv, att jag ska försöka bli den bästa pappa jag bara kan.

4 kommentarer

[email protected]

01 Apr 2012 01:57

Jag blir tårögd av att läsa, det är obeskrivligt svårt att vara sjuk med små barn. Hoppas att ni aldrig behöver uppleva det igen.

Marlene

07 Apr 2012 20:23

Det är svårt med sjukdomar och relationer och man lär sej saker hela tiden. Så länge man inte glömmer bort att prata med varandra så är risken mindre att man tappar bort varandra... tror jag alltså.

Fröken iDA

13 Apr 2012 09:01

Nu gråter jag med en skvätt, vilka fina och kloka barn ni har. Var stolta över programmet, det verkar ju hjälpa både er familj och flera andra vidare. Härligt!

Quercus

18 Apr 2012 20:20

Underbara, ärliga barn. De vet hur man lagar och läker. Jag är glad att du lever. Har följt er blogg länge, länge och ibland kommenterat under mitt riktiga namn. Varma tankar till er.

Kommentera

Publiceras ej