Sömnlös

0kommentarer

Blir väckt mitt i natten av att Elliot kommer in och klättrar upp i sängen.
Det är länge sedan han gjorde det
Efter ett kortt ag, hör jag hur Emelie smyger sig in och lägger sig bredvid mig.
Aldrig så trygg, känner hon sig, då hon pressar sin lilla kropp mot mig och borrar in huvudet mot min axel.
Och där ligger jag, mitt i natten, och hör mina barn andas tungt, mannen likaså.
Ligger och lyssnar på vindarna från nya stormen Emil.
Hör hunden som ligger på soffan och drömmer. Han gnyr, frustar och skakar med tassarna.
Drömmer nog om att han springer ute på en grön äng

Minutrarna går och jag blir mer och mer vaken.
Försöker djupandas med barnen.
Komma ner i varv.
Sövande.
Men somnar ändå inte.

Så, här ligger jag nu på soffan, med datorn i famn och skriver dessa rader.
Har ett viktgit möte på jobbet senare idag.
Försöker att inte stressa upp mig.
Känner mig ganska trött,
Men lugn.
Blåsten utanför väcker barndomsminnen.
I mitt föräldrahem, bodde vi högt upp och jag älskade att lyssna på regnet  som smatrade mot fönstret och plåttaket.
Ljudet känns nu återigen.
Trygghetsljud.
Barnens andning från sovrummet.
Klockan som tickar
Hunden som drömmer
Surret från Comhemboxen
Blåsten utanför
Någon åker hiss mitt i natten
Smattrandet från tangentbordet, i just dessa skrivna order, i just denna sekund.
Mina andetag

Kommentera

Publiceras ej