Minisemester i London

2kommentarer

Emelie och Elliot lämnades hos mamma och pappa, och flyget tog oss till London.
För att fira mig och min bästa väninna, Malin, 25åriga vänskap, tog vi med oss Anders och en tjejkompis.
Med 28 grader varmt, varje dag, njöt vi av varenda sekund.
Det var länge sedan jag ätit så god mat, promenerat och bara varit och sett, och shoppat som en tok.
1a dagen såg vi matinéföreställningen av GHOST - the musical, som är baserad på filmen.
Den var helt....magiskt vackert, rörande och en enorm tårdrypare.
Vilka röster, vilken scenografi, ja, helt outstanding.
Huvudbudskapet, är att kärleken överflödar en, och finns alltid omkring en, även när du gått vidare till andra sidan.
Jag började tänkta på mina mor/farföräldrar som är döda, samt den dag jag själv går bort och mina barn.
Jisses, vad jag grät.
Och musikalregin var väl repeterad, för man bara grät, grät och grät.
www.ghostthemusical.com
Efter en skön promenad genom Chinatown, åt vi oerhörd god kinamat och såååå goda dumplings.
Därefter såg vi musikalen Les Miserables, som jag sett flera gånger förut.
Det är som Malin sa, det är som att återse en gammal vän, man minns, man upplever tillsammans, skrattar och gråter. Har levt med musiken i över 25 år, så t.o.m i vissa sånger, räckte det med att orkestern spelade introt på sången, så började jag gråta. Återigen, helt otrolig uppsättning, tänk att den gått 25 år. Visst, den är mörk, dyster, men bitvis glimtar det till i färg och upptakt och är fortfarande en kioskvältare.
Åk till Malmö eller Åbo, för att se en svensk uppsättning, som går just NU
www.lesmiserables.com
Efter en god natt sömn, bjöd fredagen på härlig väder och promenad längs Themsen och en del andra kulturupplevelser.
På lördagen såg vi musikalen Wicked.
Den såg jag och Anders dagen före världspremiären på Broadway och vi har sedan dess levt med den i över 6 år.
Handlar kort om vad som hände i landet Oz, innan Dorothy kom dit.
Huvudrollerna handlar om den gröna häxan och den goda häxan (hon som kommer och går i en bubbal).
Den rä charmig, rolig, smäktande musik, ascoola danser och fräck uppsättning.
Vi älskade den så mycket då vi såg den för första gången, så hela vårt bröllop gick i smargadgrönt:)
www.wickedthemusical.com
På kvällen, överraskade jag sällskapet, genom att jag köpt biljetter till Priscilla - queen of the desert, också den baserad på filmen. Genom musikalen följer vi 3 dragshowartister som kör genom med buss, genom halva Australien för att sätta upp en show. Det är fullt ös, medvetslös i nästan 3 timmar och tja, After Dark, gånger 10.
Jag visste att detta skulle bli som en vitamininjektion, för alla i publiken stod upp, applåderade som fasiken, sjöng med och dansade. Skratt och gråt. Man ville verkligen bara ut och parta :)
www.priscilaqueenofthedesert.com
Och så den sista musikalen, som blev min 11e gång att se, var The Phantom Of The Opera, som firade 25års jubielum på Royal Albert Hall. Denna uppsättning, som enbart gavs 3 gånger, kan liknas med en Big Mc Meny, med extra allt, det var så mycket, så stort och så härligt. Det var sååååååå vackert..... Och inte var det en konsertversion som vi alla först hade trott, utan det var verkligen hela föreställningen. För er som sett den så vet ni vad jag menar, med båten, kristallkroan, maskeradtrappan o.s.v.
Det var verkligen en "once in a lifetime" erfarenhet...
Och så kommer man även kunna köpa den på dvd, då den filmades just denna konsert. En perfekt juklkapp...
Och Peter Jöback var med på slutet, i och med att han skall axla rollen som The Phantom från mars 2012 i London...
Så, då blir det av att åka igen för att se honom.
Med andra ord, en helt underbar semester :)
www.thephantomoftheopera.com

2 kommentarer

marianne

05 Oct 2011 17:17

Jag hade så gärna velat se Les Miserables när jag var i skåne, men det var en dag kvar innan premiären....'I dreamed a dream'....

Mia Th.

06 Oct 2011 00:48

Å här sitter man! Utan bil, utan hundvakt och utan pengar och FRUKTANSVÄRT utan teater! GUD VA' JAG BLIR AVUNDSJUK!!! Men ALLS INTE missundsam!!!

Kommentera

Publiceras ej