Vardagsbetraktelser...

11kommentarer

Det är inte allt för ofta jag åker tunnelbana.
Igår morse skulle jag in till stan för ett möte.
Tidig morgon.
Folk springer efter tunnelbanan, fast det går en ny om 2 minuter.
Folk går inte in i vagnarna, utan alla packar sig så nära dörren som möjligt.
En oskyldig flirt med tågkonduktören.
Tidningarna Metro och Stockholm City läsare avlöser varandra.
Det går inte många sekunder innan den ena tidningen slängs på sätet bredvid, varav medpassagaren bredvid tar upp den och läser vidare.
Samma tidning lästes av tre olika passagerare på femton minuter.
Byter tunnelbanan.
Småler för mig själv då jag ser en kille spana in en typisk pumatjej, ser hur han spanar in hennes häck och former.
Han skrattar tyst för sig själv, men skäms lite då han insett att jag såg händelsen i smygvrån.
Östermalm.
Övekrlädda och översminkade damer,varmt klädda i sina pälsar.
Småhundar som rastas.
Hundbajs som inte plockas upp.
Efter nästan tre timmar senare åker jag hemåt igen.
Under hela tunnelbananresan, sitter en tjej i 30årsåldern bredvid mig.
Hon snackar högt i mobilen med vad verkar vara en av hennes närmsta väninna.
Hon pratar om jobb, sminktips och om hur hennes bästa killkompis gått och testat sig.
Det är nästan så att hon vill att alla ska höra hennes samtal.
Hon återberättar att han fått reda på att hans före pojkvän varit otrogen och att han ville testa sig.
"Men, alltså, det får man ju vara beredd på. Man vet ju hur mycket oskyddat sex dem har, och knullar runt och har sig. Nästan så han får skylla sig själv"
Ser mig själv utifrån hur arg jag blir och hur en ilska inombords växer fram.
Hon fortsätter; Alltså, vad jag har förstått, är merparten av bögar att de inte har analsex. Men, om man ska knulla runt, då skyddar man väl sig, eller? Nej, jag tycker inte ett dugg synd om honom. Nästan så han får skylla sig själv. Ja visst, nu var ju hans pojkvän otrogen, men, det kunde lika gärna varit min kompis som varit otrogen. jaja...
Jag blir så arg och provocerad, vilket hon märker.
Min station är på ingående och tåget bromsar in.
Jag reser mig upp, tittar på henne och säger vänligt, men med en skarp, vass och allvarlig ton;
Du, en sak sak du veta, alla bögar är inte otrogna, knullar runt och har oskyddat sex. Jag lever monogamt sedan 9 år tillbaka, gift med en man och har 2 barn. Så du borde kanske inte dra alla över en och samma kam. Och kanske ska du vara mer förstående och stöttande i din så kallade bästa kompis. Han har det kanske inte så lätt nu. Ha en bra dag.
Och så gick jag av.
Hon tystande och bara stirrade på mig.
Med öppen och förvånad ton. I telefonen hördes hennes kompis ropa, hallå, hallå?
Kände tiotals ögon följa mig med blicken.
Någon appålderade, någon hostade, någon skrattade.
Men jag, jag stod rakryggad och följde henne med blicken, genom rutan, då tåget åkte vidare.
Kvar stod jag själv på perrongen, med sista ordet.
Hade nästan gjort vad som helst för att fått höra hur hennes mobilsamtal fortsatte och om snacket omkring henne från de andra medpassagerarna.

11 kommentarer

Nettan

01 Mar 2011 16:53

Vilken underbar kommentar! Tycker du gjorde så himla rätt, hoppas hon satt och skämdes rejät det puckot! Ha en underbar dag tillsammans med familjen!

pia

01 Mar 2011 17:39

Heja Heja.

Stolt och Rak i ryggen ska du vara.

Vissa saker pratar man bara inte om i mobiler, men en del av befolkningen tycker väl inte att det är något hinder uppenbarligen.

lizzie

01 Mar 2011 19:42

hej!vilken fin blogg du har! jag har precis hittat hit och det är jag glad för:D

Jeanette från Sundsvall

02 Mar 2011 10:57

Bra gjort Daniel!

Jag skulle oxå ha velat höra det fortsatta mobilsamtalet!)/ Kram Jeanette

Lucas

02 Mar 2011 22:24

Precis i min stil! Jag kände igen mig helt! Hade denna blogg varit facebook så skulle jag tryckt på "gillaknappen"



Heja! Sköt om er!

Fru Björn

02 Mar 2011 23:36

Kanon bra gjort! Jag hade nog också blivit arg på den kvinnan! Två av våra bästa vänner lever ihop sedan många år och att bara säga så om alla bögar är ju förnedrande! Skitsnack! Ska försöka övertala våra vänner att skaffa barn men eftersom de inte bor i Sverige, kan det vara svårt. Österrike är liksom inte det liberalaste landet vad det gäller människornas sexualitet :-( Tur att jag hittade ert blogg. Lycka till med allt!!

Tina

03 Mar 2011 08:49

Heja! Så bra gjort! Tack!

Margherita

03 Mar 2011 23:50

Haha, fantastiskt! Bra gjort!

Speedo

04 Mar 2011 08:32

Stolt!

Marlene

10 Mar 2011 11:24

Strålande!

Cia

15 Mar 2011 23:18

Åh så bra sagt! Tack för att du inte bara satt tyst och tänkte det du sa, som en själv säkert hade gjort och sedan hade grämt sig över... Nu kan jag surfa lite på det du gjorde. Så gött! :)

Kommentera

Publiceras ej