The Phantom Of The Opera....

3kommentarer

Jag var nära att trilla av stolen härom kvällen, då jag läste på nätet att man ska hålla en 25års jubileumskonsert av The Phantom Of The Opera på Royal Albet Hall i London, senare i höst.
Fantomen på operan, var den första musikalen jag någonsin såg, 1989 på Oscarsteatern i Stockholm. Jag såg den totalt 8 gånger under loppet av 6 år. Den spelades i 1173 föreställningar och sågs av totalt 1 055 800 personer och gick samtidigt som Les Miserables (som då gick på Cirkus, men fick läggas ner efter en säsong för Sthlm mäktade inte med 2 stora Broadwaymusikaler i samma stad, samtidigt.
Jag tror att uppsättningen på Oscarsteatern, var det som väckte mitt teaterintresse. Det var...magiskt.... Jag var helt trollbunden. Mötet mellan publiken och skådespelarna. Musiken. Båten som seglade fram mellan röken och ljusen som kom upp från golvet. ja, helt magiskt.
Jag har sett uppsättningen i Köpenhamn, New York och London, men tycker ändock att uppsättningen i Stockholm var den bästa. Det är ingen skillnad på produktionerna, då de görs på exakt samma sätt och samma mått över hela världen (förutom den som går i Las Vegas nu som är en nerbantad version på 90 minuter, utan paus) Den kändes så pass, genuin och självklar. Kanske är det bara för att jag såg den först, men, ja, som den har skapat mig.
Förra året skulle jag  suttit i Royal Albert Hall och sett 25årsjubileumskonserten av Les Miserables. Tyvärr var jag sjuk, så jag fick nöja mig med dvd´n, inte helt fel det med....
Men nu så, åker jag, mannen och en vännina över till London för att få se denna, once in i lifetime, uppsättning, som enbart ges 3 gånger...
Hurra

3 kommentarer

Fröken iDA

04 Jul 2011 22:51

Åh, vad roligt! Såg den en gång i Sthlm för supermånga år sen och älskade den! London blir garanterat minnesvärd!

marianne

06 Jul 2011 23:48

Bägge musicalerna är ju helt fantastiska! Fantomen såg jag på Oscarsteatern i Sthlm,, les Miserables bara på youtube

Mikalingeborg

08 Nov 2011 05:38

Hello there! Just came across your site and thought I would say hello

Kommentera

Publiceras ej