I Barndomens Spår.

5kommentarer

Helgen bjöd på säsongens första semla.
Som Elliot älskade det.
Sådan sockertand han har
Emelie var dock enbart förtjust.
Sedan bus och lek med vänner.
Ett besök vid Aquaria på Djurgården.
Barnen var helt förtjusta.
Hajar och clownfiskar simmade förbi.
Färg, form och lek
Förenat i livets vatten.
Ljus.
Livet.
Middag hos mamma och pappa.
Firade mammas återkomst från hennes utlandsresa.
Presenter, trerättersmiddag och återigen presenter.
Emelie ville dansa.
Elliot likaså.
Dock ingen barnmusik hos mor och far.
Då väcktes ett minne.
Dammig.
Orörd.
Lämnad kvar, i sitt stiltje, ensam i ett hörn.
Den gamle grammofonen.
Som inte ljudats sedan cd-skivorna gjorde sitt segertåg på 90-talet.
Och där var dem.
Skivorna.
Mina gamla lp-skivor.
Återfödelse.
Ur högtalarna, barnvisorna hördes.
Återigen spelades.
Kanske 25 år sedan sist?
Barnen skrattade och dansade.
Jag skrattade.
Kände hur skrattet förvandlades till gråt.
Där, mitt i livet, i just den sekunden.
Ett mirakel, sa mor.
Se mina barn dansa och sjunga, till mina gamla skivor.
Mina barn.
Mitt liv.
Mina livsverk.
Något jag aldrig hade trott eller hoppats på.
Men livet blev så.
Trots allt.
Trots alla motgångar.
Trots all okunskap och oförståelse.
Trots allt bråk, skrik, svek och gråt.
Men kanske just därför.
Stärkt av mig själv.
Stärkt av vänner, goda viner och musikalbesök.
Stärkt av resor.
Stärkt av kärlek.
Kärlekar.
Kär.Lekar.
Kärlek.
Min kärlek, min man, som fick mig att inse.
Att barn var en självklarhet.
Är en självklarhet.
Bror, mor, far, fina farmor.
Finaste morfar.
Genom dig, via mor, via mig, lever vi vidare.
Mitt i livet.
Mitt i barnmusiken.
Någonstans i Stockholm.

5 kommentarer

Carola

25 Jan 2011 22:09

Visst är det härligt med gamla skivor ? Har faktiskt min gamla skiv-spelare kvar och mina gamla skivor med Cyndi Lauper, Alphaville, med flera. En härlig känsla : )



Fina bilder som vanligt. Gillar bilden med vovven, hundtokig som jag är : )

Mia Th.

26 Jan 2011 01:26

Så fina dom är! Njut av dom, ungarna!

Anna

26 Jan 2011 11:11

Härliga ni :-)

marianne

27 Jan 2011 09:38

Fin text, fina bilder! Och Falcor är så söt på fotot...

Jeanette från Sundsvall

30 Jan 2011 22:28

Vad fint skrivet.

Ser på bilderna att du verkligen återhämtat dig från sjukdomen, skönt att se!

Kommentera

Publiceras ej