Barnens dagschema

2kommentarer

Jag fick en kommentar från en av er läsare, som undrar hur våra dagar ser ut.
Roligt tyckte jag och här kommer svaret, för en generell dag.
Ca 05.30- 06.30 brukar barnen vakna upp (Oftast i en annan säng som de somnat i kvällen innan.
07.30 Frukost, leka lite, byta om, borsta tänderna, gå till dagis. Emelie väljer numera sina egna kläder och klär på sig vardagskläderna själv.
08.30 Lämning på dagis, numera utan skrik och gråt från Elliot.
Mellan 08.30 - 16.30, äter de 2 mellanmål, en lunch, är oftast ute minst 2 timmar, och även innelekar med estetisk och pedagogik, sång, rörelse m.m.
16.30, hämtar oftast Pappa barnen. Emelie visar alltid upp stolt sina teckningar hon gjort.
17.00 Middag hemma
17.30-19.00 Lek, tv, rita, läsning.
19.00 När man säger "nu går vi och borstar tänderna, är det som att trycka på en knapp. Barnen går och borstar tänderna, med hjälp av oss och sedan går de oftast till sin säng och lägger sig.
Där bäddar vi ner dem och sjunger oftast 3-4 sånger.
Dessa sånger kan man sjunga i ur och skur.
På dagarna går de glatt i stämma dur med koreografi.
Till nattningen sjunger vi dem i dur, sakta och vaggandes.
1. Bä Bä, (kan sjungas hur många gånger som helst och Emelie ÄLSKAR den)
2. Imse Vimse Spindel (Roligast med koreografi på dagarna, men funkar även som godnattvisa)
3. En elefant balanserade ( Här älskar bägge barnen att gå på lina och göra snabel )
4. En Sockerbagare.
5. Trollmor ( fast vi sjunger trollfar och pussat dem alla i pannan, istället för att binda fast dem i svansen )
När vi sjungit klart och sagt god natt, sätter vi på speldosan, som spelat samma visa i 3 års tid, varje kväll.
För dem brukar det oftast inte ta mer än 15-30 minuter att somna.
Oftast sitter en av oss bredvid dem, och smyger sedan ut då de somnat, eller tidigare.
Just nu är Emelie inne i en period då hon sover oroligt om nätterna och brukar vakna, skrikandes och gråtandes. Mardrömmar och nattskräck.
Hon kommer då in till oss och somnar alltid om mellan oss.
De senaste nätterna har även Elliot börjat göra detsamma.
Just nu, har vi inte kraft, ork eller energi att lägga om dem i deras sängar.
Ja, vi tycker att vi gör fel, men vi får korrigera detta längre fram, för tro mig, jag och mannen min behöver vår sömn.
Emelie sparkar väldigt mycket i sömen (läs, sparkar på mig), så oftast går jag och lägger mig på soffan och fortsätter min nattsömn där.
Har även börjat använda vår uppblåstbara gästsäng, som vi förberett kvällen innan, som står standby, om jag hellre släpar mig till lekrummet än soffan. Bra att ha alternativ.
Några timmars sömn och sedan kör man schemat igen.
Vissa dagar känns allting monotomt, långsamt, ibland bara längtar man tills de ska gå och lägga sig.
Ibland är de griniga, ibland är de på toppenhumör och hur mysigt som helst.
Men, det är bara och leva och ta dag för dag.
Och varje kväll, är jag tacksam för att våra barn finns och hur mycket kärlek vårt hem har och ger.

2 kommentarer

Anna

04 Jan 2011 11:44

Dem är så lika varandra Emelie och Elliot, så fina... Var rädda om varandra, ni är en fin familj. Anna

Malin

04 Jan 2011 19:32

Det låter som väldigt bra rutiner tycker jag :-)

Ett litet tips när det gäller sovandet är att ha vanliga sängar, fast med lägre ben. Då är det skönare och lättare för er vuxna att sova vidare på annat håll.

Lycka till med allt och hoppas ni får hålla er friska framöver. // Malin

Kommentera

Publiceras ej