22 år senare......

1kommentarer

Idag hjälpte jag och mannen min att rensa och sortera mammas och pappas källarförråd.
Det blev en hel del att slänga.
Där, bland saker som förvarats i årtionden, såg återigen dagens ljus.
Vi kunde bl.a.  räkna till 3 olika bilbanor (varav två är helt intakta, en hamnar ute på landet och den andra drar vi fram till julen) gamla hus och tågbanor till vår gamla MÄRKLIn-tågbana(som tyvärr blev stulen för några år sedan), fantastiska kristallglas, porslin, otroligt vackra handmålade tavlor på plywood (nej, inte den kände konstnären, men ska se om de kanske är värda något) min gamla samling av nyckelringar (308 st) mycket annat och även gamla skolarbten.
Där, 22 år senare, fann jag min gamla kontaktbok mellan min mamma och min lärare från 4e klass (1989-1990).
Det var helt underbart att läsa hennes kommentarer om mitt arbete, om min personlighet och ambitioner.
Nästan varje vecka påpekade hon att jag pratade väldigt mycket. Ständigt. Konstant. Och att jag höll på med teater, att jag var ambitiös och flitig i mitt arbete.
Min lärare är även den som introducerade mig  UmeåMalin, som jag fick kontakt via brevväxling i 4e klass, UmeåMalin, som numera är en av mina bästa vänner. Som vi har skrattat, gråtit och delat livet tillsammans under dessa 22 år.
Helt tagen av att finna mina gamla skolarbeten, personliga berättelser och just kontaktboken, gjorde jag det enda rätta.
Jag letade fram hennes nummer via internet och ringde henne, för att säga hej.
22 år senare.
Ni som känner mig skrattar nog för er själva och säga att det där är så typiskt för Daniel.
Ja, sån är jag.
Det var ett härligt, ljuvlig och underbart samtal, där vi sammanfattade våra liv och hon lär innerligt glad att jag ringde henne.
Visst hade hon tänkt på mig genom åren.
Hon lät likadant.
Lika varm.
Lika underbara skratt.
Lika fina människa.
Hon är en stor del, som varit med att forma mig.
Ikväll, då jag frågade om jag verkligen var så pratsam då jag var hennes elev.
- Ja, det var du. Och jag hade rätt, du kom ju att arbeta inom teatern.
Så sant så.
Ska nog posta en bild av mig och familjen, som hon kan bära med, som ett minne av mitt nuvarande Daniel.
Ulrica, tack!!!

1 kommentarer

marianne

23 Aug 2011 19:21

jag har fått tag på gamla lekkamrater! på Stayfriends, det är väldigt kul!

Kommentera

Publiceras ej