Halv 8 hos mig....

2kommentarer

Som många av er vet, älskar jag att både äta och laga mat.
Att inte haft möjligheten att få äta mat under 5 månader, är ju faktiskt helt sjukt.
Kommer ihåg när jag fick beskedet under våren att jag inte skulle få äta på 4-5 månader pga min sjukdom, så var det första jag tänkte; Nehej, inga jordgubbar på midsommarafton:(
De första 3 veckorna var rent ut sagt förjävliga.
Vart jag än tittade var det mat överallt.
Hemma, skafferiet, så MYCKET reklam på radio, tv, bussar och framförallt i tunnelbanan och i tidningar.
Annonser, annonser och återigen annonser.
Jag fann en väg ut, och det var att laga all mat.
Om det nu var så att jag inte skulle få äta, så skulle jag fanimej få smaka av maten i alla fall
Mannen var så glad, han uppskattade all mat jag lagade.
Och så som jag lagade, uppfann nya recept, fann recept, handlade in speciella ingdridienser o.s.v.
Nu har jag ju fått börja äta igen och har faktiskt tappat lusten att laga mat.
Lite grand.
För nu när jag ska äta, så måste maten helst innehålla mycket kalorier, så jag kan gå upp i vikt.
Sjukt va.
Först gör man en magsäcksförminskning för att gå ner i vikt, vilket lyckas med ca 45 kilo.
Och sedan blir jag sjuk, nästan sätter livet till, och går ner yttterliga 17 kilo.
Det är dessa 17 kilo jag ska försöka gå upp i vikt och det kommer ta tid.
Har jag tur, kanske jag kommer gå upp tio kilo.
Halv 8 hos mig är ett underbart matlagningsprogram på Tv4.
För er som inte känner till programmet, så kan jag berätta att det sänds måndag - torsdag, 19.30.
En person bjuder hem tre främlingat och bjuder på 3rätters.
Mot veckans slut man utse en vinnare.
Det är ett enkelt, charmigt, gott, socialt och mycket trevligt program:)
Denna vecka skilde det sig, för då tävlades det i par och man var i Stockholm.
Herre Jisses, vilken skillnad.
Jag har följt nästan alla avsnitt under säsongerna och en sak är säker.
När det tävlas i Stockholm, så tävlas det med guldkant.
Det är så lyxig mat som bjuds, så jag nästan ramlade av soffan.
Stockholmare kan och står på stort.
Jämfört med många ute i landet, där många tror att man kan vinna genom att bjuda på en taco middag eller en jansson frestelse.
MEN HALLÅ!!!
Bönder, säger jag. Är du med i tv och tävla, lägg då i alla fall manken till.....
Man måste ju göra sitt yttersta.
Mannen min ansåg att stockholarans meny var så pass lyxig, för vi kanske har mer influenser här i stan, än vad man har i mindre städer?
Kanske är det så,vet inte....
Alla recept finner du på recept.nu
Här är en bild från de som tävlade denna vecka.
Fräcka Bosse och Birgitta från Tegnérlunden vann.

2 kommentarer

marianne

08 Oct 2010 22:10

Ät och njuuuuut nu av mat!

Clara

14 Oct 2010 13:46

Anmäl dig!

Kommentera

Publiceras ej