Debatt

5kommentarer

De sista månaderna har frågan kring surrogatmödraskap, verkligen blommat upp.
Mycket tack vare några medlemmar inom vår förening, www.surrogat.nu som engagerat sig i olika tvprogram, radio och debattartiklar. Inför valet var vi många som var aktiva på olika sätt och vis.
För några veckor sedan, blev jag tillfrågad om jag ville medverka i Agenda för SVT.
Tydligen visar det sig att jag blivit påhoppad, ifrågasatt och angripen i en ny bok som kommit ut på marknaden som handlar om prostitution och surrogatmödraskap.
Denna bok, enligt författaren själv, är helt baserad på second information och andras studier och artiklar. Hon har i många fall alltså själv inte varit i kontakt med personer eller själv gjort egen journalistik. Hon hänvisar till mig och mitt "fall", där hon uppger en hel del sakfel. Hade hon ansträngt sig mer och gjort bättre efterforskningar, eller ens kontaktat mig personligen, så hade hon funnit rätt information. Istället trycks en bok som är full av fel.
För någon vecka sedan blev jag inbjuden att delta i Tv4´s program Kvällsöppet för att diskutera frågan kring surrogatmödraskap. Först tackade jag ja, men efter att ha pratat med mannen min, avstod vi.
Saken är den, att vi gjort så enormt mycket medialt arbete i flera år, liksom många andra, i denna fråga och nu börjar även fler göra det. För respekt för våra barn, känner vi att måste skydda dem.
Att medverka i tv, ger en enorm genomslagskraft och man blir fort igenkänd. Tro mig, jag vet:)
Känner inte att jag orkar bli igenkänd på Ica då jag handlar mjölk, tillsammans med barnen.
Barnen börjar bli så pass stora nu, så att de går att känna igen.
Visst, ni som följer oss på bloggen, vet vilka ni är, men ni är också unika och trogna läsare och ni som är nya, välkomna.
Men, ni är enbart några hundra, jämfört med tv som är hundratusentals tittare.
Så, vi har bestämt oss för att lämna över stafettpinnen till andra och avsluta vårt mediala arbete genom att jag ska slutföra min barnbok om VÅRA barns historia.
Boken handlar om våra barns resa, om barnlängtan.
Ingen författare eller journalist ska komma och påstå att jag inte förtjänar mina barn och att jag utnyttjat en kvinna. Att skaffa barn är en självisk och egoistisk handling. Och det står jag för. Och vår surrogatmamma älskar att vara gravid och älskar att hjälpa andra. Det är hennes eget val, väl införstådd med de risker en graviditet innebär samt fullt medveten om att det inte är hennes barn.
En mamma, är något man är i ens vardag, en familj, någonting man skapar.
Våra barns surrogatmamma kommer ALDRIG vara deras mamma, utan en bärare, en givare.
Vi är barnens pappor, pappa och papsen.
Vi ger barnen kärlek, allt de förtjänar, uppfostrar och strerar deras viljor emot, precis som andra föräldrar.
Vi älskar våra barn och sätter dem före oss själva.
Vi skulle ge våra liv för dem.
Så, kom inte och säg att jag berövat deras kommande lyckliga barndom och att jag förstört dem, bara för att jag har tagit deras mamma ifrån dem.
Våra barn är efterlängtade och planerade barn, fulla av kärlek. På vilket sätt kan det vara fel?

5 kommentarer

marie

28 Oct 2010 23:50

kram till er familj, jag har följt er före flera år tror lika länge som bloggen funnits men kommenterar jätte sällan dålig på de

Mary

29 Oct 2010 10:13

Ja, det är obehagliga och konservativa tongångar. Ibland kanske kritiken motiveras av en oro för de risker som förstås finns kring surrogatmödraskap, men jag tycker inte att det är någon ursäkt för att kategoriskt sätta sig till doms över andra på det sätt som görs. Allt stöd till er!

Lucas

29 Oct 2010 16:44

Kan inget annat än hålla helt och hållet med Er! Stå på er! Ni är pappor och det är era barn och ni gör säkert allt precis så bra man kan.

Jag har varit i TV och så blev jag en "offentlig" person snabbt igenkänd och dessvärre även fått en del påhopp. Nu var jag med i TV av annan orsak, men folk tror att allt på TV är sant.

Sköt om Er!

Lucas

Cecilia

29 Oct 2010 22:41

Kram till er! Håller med er! /bloggläsare i Norr

Arga Anna

30 Oct 2010 20:02

Det är bra att såna som ni finns, som vågat stå där framme och synas. Surrogatfrågan är viktig och behöver lyftas fram. Läste om Kajsa Ekis Ekmans bok och fick mycket obehagliga vibbar bara av recensionerna.

Kommentera

Publiceras ej