Cirkeln är nästan sluten.

9kommentarer

Det var en gång en man i sina bästa år.
En morgon, vaknade han långt före sin käre familj.
Han smög runt i lägenheten, för att inte väcka de.
Han gick in i sina barns rum och såg på de hur de låg där och sov.
Djupa andetag.
Dottern i ena sängen och sonen i den andra.
Ett svagt blått sken från nattlampna, lyste upp rummet kallt och intetsägande.
Gosedjuren stirrade på mannen, leksakerna låg i djup sömn de med, väntandes på att snart få bli lekta med.
Mannen sänkte sig över sina barn och kysste dem på pannan och stoppade om dem ordentligt.
Sedan smög han in i sovrummet och satte sig bredvid sin sovandes man.
Tunga, djupa andetag.
Vilken fin man jag har; tänkte mannen.
Så trött han har varit och är.
Bäst att låta honom få sova vidare, han behöver all sömn han kan behöva för att orka med allting.
Mannen smög återigen ut.
Insvept i sin värmande morgonrock, tittade han ut över den stora gården, tunnelbannan och Globen i horisonten.
Likt glidande rymdskepp ur sin kurs, svävar tunnelbanan fram.
Det enda som syns är ljuset inifrån vagnarna, hur de lyser upp i det mörka.
Stockholms första snö har fallit under natten.
Mannen ler och skrattar till tyst för sig själv.
Det var länge sedan han hade sett denna syn.
Den första snön....
Han tar på sig tofflorna och går ut på balkongen.
Här och där lyser det i folks fönster i de andra husen som omger hans eget.
Andas in.
Andas ut.
Det är en speciell doft av den första snön.
Kallt, krispigt och kittlar till i näsan.
Mannen stänger dörren om sig, tänder några ljus och slår sig ner i fåtöljen.
Tystnad.
Det enda som hörs är hundens djupa snarkningar och små flämtingar då och då.
Och så köksklockan.
Tick, Tack.
Tick, Tack.
Tick, Tack.
Tack.
Tack. Tack.
Tack. Tack. Tack.
Tack för att jag har livet i retur.
Åter.
I 13 månader har jag varit svårt sjuk, vidrört döden två gånger.
Mycket har gått mig förlorat, men mycket nytt har jag funnit.
Häromdagen på återbesöket fick jag reda på att alla mina värden på blod, natrium, salter och inflammation/infektioner är normala.
Normala?
Vad är normalt?
Normala värden för en fullt frisk man i min ålder.
Kände hur tårarna började falla nerför kinden.
Jag slängde mig kring läkarens hals och gav honom en kram.
Lite reserverad, men glad, kramade han om.
Även han har genomgått denna resa med mig och lidit med mig.
Normala.
Frisk?
Jag?
Så här bra provresultat har jag inte haft på över 14 månader.
Och nu börjar en lång rehabilitering.
Med god mat, träning och sjukgymnastik.
Sjukskriven till den 2 januari.
Jag ber för livet, att jag aldrig ska behövas genomgå en liknande svår sjukdom.
Sakta, börjar familjen finna sin form igen och rutinerna återigen falla på plats.
Tack!
Tack alla ni för ert fina stöttande och kärlek under den svåra tid vi haft bakom oss.
Tack ( utan inbördes rangordning ) MAMMA, Pappa, Moster med Man, TeaterMalin, UmeåMalin, Tommi, Markus, Rita, Cilla, Therese, Martha, AnnaCarin, Mikko och Magnus,  Anita, Virre, Grannarna, Kosmos, min Älskade Man och alla andra. ( Och även ni som inte nämnts )
Tack Bror som flög över Atlanten för att besöka mig, likaså mina kusiner från utlandet.
Tack Siri för att du pratade med min man utanför Huddinge Sjukhus.
Tack Jeanette från Sundsvall som följt oss från början.
Tack Pia för dina kommentarer.
Tack alla ni alla, Alla ni som kommenterar och alla ni som inte gör det.
Jag vet att ni är många som följt mig/oss.
Denna blogg kommer nu återigen förändras och återgå mer till sitt original:)
Ikväll firar jag och mannen med att gå på bio och sedan äta middag ute :)
TACK LIVET!!!
Bilden tagen 22 oktober 2010. klockan 06.37 på morgonen....

9 kommentarer

pia skogh

22 Oct 2010 11:20

Tack själv! För att du delar med dig av dig och de dina/ ditt liv i motvind och medvind. Tack för att du med en sån berättelse i bagaget ger mig och säkert andra att ta vara på varje dag man har tilldelad sig och måste bli bättre på att se vad man har en familj en käresta en vän som i vått och torrt står vid ens sida. Tack för att just du finns för din Man dina barn som gör dig hel och helad. Så nu är din cirkel hel och i den så finns det utrymme att ge oss utanför ett smakprov av på ditt liv och dina tankar ett stort tack.

kram

M

22 Oct 2010 21:27

Fantastiskt.. äntligen vänder det. :-)

M

22 Oct 2010 21:29

Fantastiskt.. äntligen vänder det. :-)

Speedo

23 Oct 2010 16:25

Tack själv, älskade vän, för att du är den du är och förgyller mitt liv. Du vet hur mycket du betyder för mig och jag älskar dig! Och din underbara familj, som är min förlängda. 2 bits & pieces!

PUSS!

T

Louise

23 Oct 2010 18:58

Tack för att för att vi får ta del av ditt/ert liv. Har följt bloggen med spänning, tårar och hopp! Ingenting är självklart och jag vill önska dig/er ett stort och varmt Lycka till i fortsättningen! Sköt om Er!

Arga Anna

24 Oct 2010 08:58

Lycka till nu med framtiden! Jag håller tummarna för att du ska hålla dig fortsatt frisk. Jag vill också passa på att tacka dig för ditt underbara sätt att skriva på, trots mörka inlägg så är det alltid härligt att läsa din blogg!

Jeanette från Sundsvall

24 Oct 2010 15:45

Tack själv för att jag fått chansen att följa din familj i både glädje och sorg.

Jag kommer att fortsätta med det!

Stor Kram!

Surromamman

26 Oct 2010 08:41

Wow. Vilka ord! De berör verkligen! kram

Siri

26 Oct 2010 17:20

Hej Daniel!

Skönt att höra att du är på bättringsvägen. Nu börjar väl ert liv ta form igen och med ny lägenhet i sikte. Hoppas ni får en fin höst tillsammans. Själva är vi nu hemma med en son från Kina, det är verkligen roligt att ha en av varje sort!

Kram

Siri

Kommentera

Publiceras ej