Första mattipset....

1kommentarer

Jag älskar mat.
Jag älskar att laga mat.
Jag älskar att äta mat.
Så pass mycket att jag alltid varit överviktig i mitt liv (samt fetma-dnaanlag :)
För mer än 1 år sedan gjorde jag en magsäcksförminskning som heter Gastric Sleeve, som har kommit att förändra mitt liv.
idag, 1 år och 4 månader sedan har jag gått ner exakt 60 kg. (visst, ca 10-15 kg har jag tappat genom min långa sjukdomsvistelse, men ändå )

Idag tyckte min kurator att jag skulle fira att det är exakt 6 månader sedan jag blev akut sjuk och fira allt jag gått igenom och se vad jag tagit mig igenom. Ingen dum idé tänkte jag.. I och med att jag tvingas att äta rejält ofta dagligen, så har dock börjat tröttna på mat och beslöt mig därför för att börja receptböcker igen och göra vardagsmaten lite mer rolig, istället för att bara göra sina vanliga recept.

Så, finporslinet dukades (farmors gamla porslin), vi korkade upp alkoholfritt mousserande jordgubbsvin, finservetterna, tända ljus och till detta lagade jag följande;
Tvättade potatis, och marinerade dem i olivolja, citron, vitlök, dragon, havssalt och timjan, in i ugnen på 175 grader ca 60 minuter.

Till detta åt vi;
Krispiga kycklingklubbor som jag gjorde på följande vis; (som är helt lchf och gi vänligt)
Smälte 100 gram smör.
Hällde över i en bunke, tillsatte citronolja, havssalt, dragon, oregano, 2 klyftor pressad vitlök, mycket sesamfrön och linfrön och riven grevéost. Blandade ihop allt och panerade kycklingklubborna. Slängde i morötter, lök, paprika med.
In i ugnen ca 175 grader i ca 50 minuter. Viktigt är att ta ut kycklingen då och då och ösa saften över klubborna, så de blir möra och fina.
Sååååå gott och Emelie åt till vår stora förvåning två klubbor, har nog aldrig hänt förut. "kycklingost" sade hon hela tiden........

Så, 6 månader senare kan jag återigen konstantera, ja, jag är inte fullt frisk, men jag är på väg och tar dag för dag. Jag är sjukskriven veckan ut och ser fram emot måndag då jag ska börja arbeta igen. Jag har en spännande månad framför mig med resor till London, Oslo, Helsingfors och Karlstad. Men mer om det lite längre fram.
Hoppas ni blev inspirerade att pröva kvällens meny.
Ibland behöver man lite glamour i vardagen.

1 kommentarer

Anette

02 Mar 2010 22:05

Mmmm, det låter jättesmarrigt! Tack för receptet.

Skönt att du mår bättre. Vilken otrolig viktnedgång du gjort. Har dina magproblem med Gastric-operationen att göra?

Kommentera

Publiceras ej