WICKED......

3kommentarer

För flera år sedan var jag och mannen och besökte min bror som bor i New York.
I och med att vi bägge älskar musikaler, betade vi av 9 stycken på 1 vecka!!!!
En väninna till mig sade att vi bara måste se en förhandsvisning av den nya musikalen WICKED. Den handlar om landet OZ och vad som hände innan Dorothy kom dit, och förklarade hur plåtmannen, fågelskrämman blev som de blev och historien om de röda rubinskorna. Den skulle ha världspremiär samma dag vi skulle åka hem.
Väninna hade sett en provföreställning och hade fullkomligt förälskat sig i den.
Det visade sig att det var helt utsålt, och vi försökte varje dag få biljetter, men, förgäves.
Sista eftermiddagen i New York, stod vi som vanligt vid Times Square och skulle köpa musikalbiljetter för halva priset, samma dag på TKTS. Jag sade till Anders, vet du vad älskling, jag springer upp till teatern och ser om de fått något återbud. Så, jag sprang dit och det var helt tomt i kassan, inget folk alls. Jag kände på mig att det skulle vara helt kört. Hur stor chans var det egentligen att vi skulle få två biljetter, genrepet och dagen innan världspremiären. Jag ställde mig i kassan i alla fall och harklade fram frågan om det fanns någon möjlighet till 2 biljetter. Och det visade sig, att hon precis hade fått ett återbesök, mitten parkett för 95 dollar styck...... Så, 180 dollar senare och ett mobilsamtal senare till Anders var vi överlyckliga.
Spänningen var stor i salongen. Ingen visste ju någonting om föreställningen, ingen hade hört musiken och spänningen var olidlig. Så fort de första ackorden till prologen började, förstod vi att detta var ny Broadwayhistoria. Scenografin, kläderna, musiken, handlingen och framförallt musiken var helt underbar. Vi grät, skrattade och mådde så bra av föreställningen. Föreställningen handlar ju b.la om smaragstaden Oz och föreställningen är en kärlekshistoria.
Vi blev helt förälskade i musikalen.
När vi kom hem till Sverige youtuba vi om musikalen, gick in på hemsidan och lyssnade på klipp från musiken och njöt och återupplevde föreställningen på nätet, kväll för kväll.
lagom till julen släppte de soundtracket.
Jag och Anders gav varandra varsitt paket och bägge skrattade då vi öppnade dem.
Bägge hade köpt soundtracket åt varandra.
Är inte det kärlek så säg?
Musikalen berörde oss så starkt, så att t.o.m vårt bröllop gick i smaragdgrönt:)
Sångerna kan vi inann och utantill.
Jag sjöng t.o.m i mitt tacktal på bröllopet en sång från föreställningen, som liksom är min och anders sång.
Soundtracket har nästan spelats sönder under dessa år.
Ikväll, satt vi i bilen på väg hem och jag satte på skivan, som vi inte hört på ett tag.
Vi bägge grät och sjöng med...
Är inte det kärlek så säg?
http://www.youtube.com/watch?v=a0m6sclZkH0
KOPIERA LÄNKEN I NYTT FÖNSTER OCH FÅ ETT LITET SAMKPROV

3 kommentarer

Lina

14 Jan 2010 12:43

vackert vackert och mycke kärlek;)

marianne

15 Jan 2010 18:48

jag vill gå och se Avatar men jag vill se den i 3Dformat och det har vi inte här, så jag får vänta...

sarah

15 Jan 2010 22:34

Hej Pappor!!

Jag är så glad för er skull att ni ska få se Wicked!!

Har sett den två gånger i London.

Bara ett tips ta med näsdukar.

Må gott och njut!

Kommentera

Publiceras ej