Akut sjuk....

14kommentarer

Häromkvällen, när jag var på väg till teatern, fick jag plötsligt ont i magen. Tänkte inte så mycket mer på det, trodde det kanske var något som jag reagerade från middagen. 
Men under genomdraget fick jag bara mer och mer ont, och när jag väl kom hem, kunde jag knappt gå rakryggad.
Så, jag tog täcket och kudden, och lade mig direkt på soffan, ville ju inte väcka Anders eller Elliot.
Ungefär vart femte minut, kändes dom som sammabdrabbningar längs hela magen, som ett bälte från vänster till höger sida, ungefär som om någon körde taggtråd genom magen. Och det enda jag kunde göra, var att djupandas och skrika ut min smärta.
Jag ha en kronisk tarminflammation som heter Morbus Chrohn. Jag fick diagnosen för många år sedan. 2002, var jag så dålig, så jag tvingades operera bort 80 dm tunntarm. Under åren, har jasg lyckats hålla den i takt, men den har kommit och gått i några skov.
Men, nu insåg jag att den var tillbaka.
Så, vi ringde ambulansen klockan 04.00 på morgon (då hade jag ojat mig sen midnatt), och de kom och hämtade mig på en gång. Anders hade tårar i ögonen då de körde in mig i hissen. 
Det tog ca 30 minuter tills jag fick träffa en läkare på aktuen, och under den tiden, stegrades smärtorna. Tills slut fick jag smärtstillande och det var tanmigdanimej, bland det bästa jag varit med om. En lugn och behaglig känsla spred sig ut i hela kroppen.
jag fick göra en magnetröntgen och resultatet visade att en del av tunn och tjocktarmen, återigen är inflammerad, som förträgningar i tarmarna och e.v tarmvred.
Så, jag blev inlagd...
Nu har det snart gått 2 dygn sedan helvetet påbörjades.
Jag går på stark kortistonkur, för att försöka häva inflammationen, får smärtstillande, de tar prover på mig 2 ggr om dagen och har stenkoll på mig. Ligger på en sal på 4 personer, därav 2 snarkar ikapp varandra. tur för mina öronproppar och insomningstabletter:)
Läkarna tror att jag blir kvar här några dagar, för observation och sedan får vi se hur bi gå vidare.
Mannen är hemma och vabba för mig....
Dem har köpt mobil bredband till mig, så jag kan ligga här i sjukhussängen och surfa.
Det var en underbar present det.....
Jag är så trött, har så ont, men ändå glad och tacksam för allt jag har här i livet..
Underbart...
nej, ska försöka sova lite nu.
kram

14 kommentarer

Anette

03 Sep 2009 22:13

Stackare, krya på dig!

Mollya

03 Sep 2009 22:42

Fy vad jobbigt för er och framförallt för dig. Hoppas att kortisonet fungerar och att du snart är bättre igen!

Jennie

04 Sep 2009 00:24

Lider så med dig!

Min kollega var med om samma sak. Sen vips stod hon med oss på scen eller kanske inte vips, men efter fyra dagar. Hoppas du får lika snabb tillfrisknad!



Reina

04 Sep 2009 01:04

Fy, otäckt. Krya på dig! Kram

Siri

04 Sep 2009 08:15

Usch, det låter inget vidare. Hoppas du snart känner dig bättre och får komma hem till familjen!

marianne

04 Sep 2009 11:41

aj ajjjj.....

Må det gå över snart

Anonym

04 Sep 2009 12:02

Jag hoppas och tror på en snar förbättring.. med den ovanligt härliga inställning du har till livet är du snart på benen igen. Jag är en trogen bloggläsare och ENORMT imponerad av dig och din förmåga att plocka fram och ta till vara på "guldkornen" i livet. Med dig som förebild ska jag också försöka bli bättre på att se vilket fantastiskt liv man faktiskt har!

Krya på dig kramar från Mona i Göteborg

Carina

04 Sep 2009 12:17

Stackare, hoppas verkligen att du blir bättre snart.

Krya på dig!

Kram

anna

04 Sep 2009 13:08

Oj,,hoppas du snart mår bra igen, krya på dig..kram från Malmö.

Anna

04 Sep 2009 16:00

Stackars....man blir verkligen ännu mer eländig och ynklig i sjukhussängar åxå....Hoppas du snart är bättre så att du får komma hem till dina älsklingar=)

Stor kram och krya på dig från Anna!

Surromamman

04 Sep 2009 19:30

Nä men.... attans rackarns!



Hoppas verkligen du kryar på dig å det snaraste! Och medans du liggeroch inte har annat att göra kan du väl hålla en frisk tumme för oss oxå! :-) I helgen smäller det!

Linda

04 Sep 2009 20:06

krya på dig, stackare..Kram

Lottis

04 Sep 2009 22:23

Uschans...låter inte kul...Har en bror som tidigare åkt ut och in pga Ulserös...så jag känner vekrligen med dig,

hoppas du kryar på dej!

femman

04 Sep 2009 22:42

Precis hittat hit...



Hoppas du snart blir bättre igen!

Kommentera

Publiceras ej