Namn.....

15kommentarer

När vi väntade vårt förra barn, var en av de roligaste saker att finurla ut ett passande namn. Själva arbetsnamnet var Rutger/Rutgerina, för det var det fulaste vi kunde komma på:) Det är intressant det där med namn. Det kan finnas så många fina namn, men som man kanske har en dålig relation till eller som helt enkelt inte vill relatera till. Som exempelvis, Sara, fint namn, men våra bästa vänners dotter heter Sara. Rebecka, min man hade en tjej på sin gård när han var liten som mobbade folk. Mikael, min bror heter det. O.sv, O.sv. O.s.v Om det skulle bli en pojke, så hade vi redan tre namn som vi visste att vi ville använda; Jonathan - från Bröderna Lejonhjärta Elliot- från Peter och Draken Danthe - ett starkt namn. Men detta var för snart 2 år sen, och mycket har ändrats i våra tankar. Igen. Om det skulle bli en flicka så hade vi; Ingenting. Det var så svårt att komma på ett bra fint passande flicknamn. Efter att ha gått igenom namnböcker och till slut larvat oss att om det skulle bli en flicka, så kunde hon ju altid heta allt från dalia, regn,dagg,solstråle, byrålåda, så en morgon sade jag bara"Men älskling, vad tror du om Emelie". Vi smakade bägge på namnet och blev genast förälskade i det. Emelie it was. Några dagar senare kom jag på att jag visst hade en relation till Emelie. Tant Emelie från Trollkarlen från Oz och min gamla aerobicslärare. Hur som helst, nu är vi i samma sits igen, att behöva komma på nya namn. Om det blir en kille, så har vi namnet klart. Om det blir en tjej, så har vi inga kvar, varför så svårt och komma på tjejnamn? Tips mottages tack... Men i och för sig, om 3 vekor vet vi ju så:)) Ultraljudet börjar närma sig... Spännande. Längtar.....

15 kommentarer

Jenny

31 Oct 2008 09:28

Hej pojkar...så spännande med en liten på gång...Jag tycker mina töser har vackra namn, Noa som min äldsta heter, är det få i Sverige som har som förstanamn (drygt 40 om jag minns rätt) och Stella, det brukar faktiskt många fastna för. Det betyder ju dessutom Stjärna ;) Lycka till...spännande blogg!

lilian

31 Oct 2008 09:55

ååå det finns så många fina tjejnamn.. esther, rut, signe är våra favvonamn... killnamn har vi inga.. tvärtomsits från er! :). Lycka till med bebis nummer 2. Jag tycker attde t ni gör är fantastiskt och hoppas fler som er dyker upp. Jag försöker genom min blogg lite som er att få allmänheten lite mer upplyst om det här med att skaffa barn som homosexuell och att vi faktiskt finns därute. Må så gott och ta hand om varandra!

Lizz

31 Oct 2008 09:59

Vad spännande. Finns ju så många flicknamn som är fina. Ellinore, Jaguline, Nea, Isabelle är några som jag tycker är fina.

föneböna

31 Oct 2008 14:55

godagens!

ja de här med namn är ju roligt att fundera på!

när jag väntade grodan så fastnade jag för ett tjej namn och två killnamn. alice, hampus och lukas! och då jag fick se honom första gången efter timmar av verkar så såg jag på en gång att de var en liten hampus! skulle vi skaffa ett till barn så har jag ett tjej namn till och det är bella! men men.. ju mer tiden går ju mer kan man ändra sej!

är så avis på er som ska få en till snart!!! gud så mysigt!

ha det gott killar!

och kram till er dotter!

Gaypappor

01 Nov 2008 12:07

Tack för alla fina namnförslag:)



Nu kan vi välja och vraka



Hurra för er och oss

fnix

01 Nov 2008 12:31

Vänta tills ni ser henne?

Vi stod och valde, var först fast beslutna om att Elin var vårat första val (detta var vårt tjejnamn när Adde föddes, men det blev ju en Adde , men Elin hängde kvar och så började"ungen" sparka och vrida sig och åbäka sig i min mage. Jag tänkte mer och mer att hon är som Ida(vi visste att det var en tjej andra ggn) , så jag började omedvetet kalla magen för Ida. När så vår Ida tittade fram halvt och var på väg ut så illvrålade hon med hela kroppen då såg vi på varandra och bestämde oss för att en Elin var hon minsann inte. Hon har inte ens Elin i andra namn:)



Er lilla kommer att presentera sig endera dagen och då vet ni vilket namn som passar.



Annars kan ni göra som vi gjorde på killnamn med ANdreas, ta Almanackan och läs.

majsan

01 Nov 2008 14:16

Hejsan.

min mormor heter Elisabet, det vill jag kalla min dotter om jag får en. blir i och för sig två flickor med ganska lika namn för er i så fall... men två väldigt fina namn :)

anna

01 Nov 2008 20:27

Ja fy vad svårt det är.....



Emelie och......



....Thilda

....Melina

....Thea

....Linnea

....Maja

....Thilde



Jag har ju en Emelina (likt Emelie)... systrarna heter Minea och Thelise.....



Blir ju väldans nyfiken på killnamnet ;)



Vill bara tala om att en av mina bästa vänner gjorde ett ultraljud. Läkaren sa att han var 99% säker på att det var en tjej... ut kom en kille ;) Så ta det ändå med en nypa salt när ni får reda på könet...



Kramar



Anna

01 Nov 2008 23:37

Förutom Anna då ;) så gillar jag Maja och Olivia.. sedan dök namnet Vilda upp... men jag är inte ens säker på att man får heta det. Det finns så många regler. Caspian gillar jag på pojkar.

Erika

02 Nov 2008 01:38

Joline är ett vackert tjejnamn, enkelt men inte heller för vanligt :).



Freja

Aurora

Vera

Embla

Filippa



Gaypappor

02 Nov 2008 06:57

Åhhh vilka fina namn. Nu är det nästan så man börjar vekna kring pojknamnet med...Vi som var så säkra på pojknamnet, om det nu blir en alltså..... Haha...... Återigen, tusen tack för alla namnförslag.....

Cosmopolit

03 Nov 2008 13:23

Båda gångerna vi har väntat barn har vi funderat ut namn som sedan inte passat med personen som fötts. Första skulle heta Felicia men blev en Tomasine (med Louise som andranamn) och den andra var predestinerad att heta Filippa men av många randiga och rutiga skäl blev det en Soline (med Tess som andra namn). För oss har satsmelodi med vårt udda efternamn, personlighet och att namnen fungerar på engelska/franska/itaklienska/portugisiska (av familjeskäl) också varit viktiga faktorer. Vad ni än väljer blir det rätt för er och ert barn. Lycka till. Ville egentligen bara säga tack för att ni lyser upp min dag med bloggen och gör världen till en trevligare plats att vara i.

...

10 Nov 2008 01:03

Ava är ett väldigt fint namn,maria-karolina är också vädigt fint...

Mikaela

12 Nov 2008 09:03

Hej..Grattis till er ..Lite namn förslag

Mollie (som min dotter heter);)

Mila

Mini

Minnie

Mellanie



JA jag gillar skarpt namn med bokstaven M...:)



Hoppas Ni hittar vad ni söker.

Magda

24 Feb 2009 03:47

Jag håller med fnix, vänta och se... När jag fick min äldsta flicka hade vi bestämt oss för namnet Angelica, men ut kom ett litet "troll" med kolsvart hår som stod rakt upp på skallen... Jag förknippade Angelica med nåt blont med lockar sååå vi bytte och tösen fick heta Erica istället. Vilket jag tycker är fint. Lillasyster som kom ett år senare kallar vi för Petra. Det passade henne.

Lycka till och ni ska se att de "löser" sig när det är dags.

Kommentera

Publiceras ej